The conventional wisdom is that in most cases the choice of a link function is largely a matter of taste. This blog is a link function.

One-tailed, but significant.

elections, valasztas, alegeri

leave a comment »

I will briefly reflect on the situation perceived by me after this session of campaigns, in Romanian on the general framework and in Hungarian on the RMDSZ and Tokes situation. This impressionist analysis will be followed by my bets and a party in Club Midi. Yes, again. Boring, I know, but quality is an attraciton.

1. Problematica acestei campanii electorale a fost una foarte simpla: dezinteresul, respectiv distanta electoratului fata de problemele care ar fi trebuit sa influenteze agenda politica. Intamplarile din Roma si Italia au impus o noua tema pe agenda publica, care a fost dezbatuta partial, si anumite partide au incercat sa beneficieze de aceste aspecte (exemplu: PRM, luarea de pozitie si vizita lui C. V. Tudor in Italia, respectiv vizita Tariceanu, contrata dur de afirmatiile lui Cioroianu).

ProTv, Antena 1 a discutat despre alegeri doar la stiri, fara emisiuni special dedicate evenimentelor din 25 Noiembrie. Nu au luat parte nici la campaniile de informare despre temele aferente scrutinului care urmeaza (Parlamentul European si Votul Uninominal). Aceasta decizie a fost luata pe baza unor indicatori de piata (rating), mai precis, discutiile despre PE sau VU nu au avut potential de a atrage telespectatori. Pe anumite posturi de nisa (Realitatea TV, Antena 3, Antena 2) unele emisiuni au si disparut, si s-a declarat public: noi suntem televiziuni private, si emisiunile nu faceau rating. Toate acestea sunt informatii care ma intaresc in a afirma: nu exista interes.

Postul public a avut a campanie de informare pe ambele teme, nu la ora de maxima audienta, dar totusi la orele in care exista telespectatori. Existau emisiuni informative despre structurile europene, dar impreuna cu (,) candidati. Totodata, am putut urmari emisiuni despre VU, cu expertii din acest domeniu (cu o apartenenta politica explicita) si cu reprezentatii partidelor politice, in functie de pozitia lor, pro sau contra.

Pe Antena 3, emisiunile erau focalizate pe a ne convinge ca nu va exista prezenta necesara la referendum si la EP, iar mai mult, s-a incercat demonstrarea faptului ca (,) conglomeratele politice in PE sunt foarte similare cu partidele din Romania, iar reprezentatii partidelor din Romania nu vor fi in stare sa modeleze deciziile din aceste grupari. S-a insistat pe tema “Mailat-Italia” si greselile facute de catre parlamentarii PD. S-au prezentat sondaje favorabile Partidului Conservator, si s-a discutat cum castiga dl Voiculescu prin afirmatiile legate de impunerea limbii romane si lupta impotriva UDMR. Atacuri au fost lansate in fiecare directie, intarind mesajul principal: nu va exista interes, nu exista interes fata de Europa, care oricum nu e asa de buna, cum ne gandim noi.

La Realitatea TV am urmarit quizuri si prezentari de canditati, care au fost dezbatute la dl Andrei Gheorghe, si a avut un efect pozitiv asupra candidatilor. Acestia au fost mai atenti la orice act pe care l-au facut in emisiune, si-au perfectionat mesajul si outlookul. Pe acest post, exceptie Robert Turcescu, grila de seara era ocupata de emisiuni legate de campania EP, iar dupa-masa s-a discutat mai mult despre uninominal. Tot asa, acest post l-a avut pe dl Basescu ca invitat de cele mai multe ori.

Un exemplu mai interesant a fost B1TV, mai precis emisiunea cu un rating destul de bun, Nasul, cu Radu Moraru. 3 zile din discutiile legate de politica au fost dominate de analiza unui interviu al dlui Basescu in aceasta emisiune, respectiv deontologia profesionala. Dupa acesta, a inceput o campanie de 2 saptamani, prin care s-a cerut demisia mai multor parlamentari din cauza problemelor legate de chiriile cerute. Acest demers a fost unul foarte interesant si socant in acelas timp, dar trebuie sa observam, ca era un element de campani pentru DA la uninominal, din cauza alegerii momentului. Daca ne gandim la flyerul cu dl Basescu si matura de 322, aceasta serie de emisiuni se potriveste superb.

Pozitiile adoptate in campanie erau usor de inteles, dl Basescu se lupta cu TVR, cu mogulii si cu Parlamentarii corupti (a se vedea discutia despre modificare Codului Penal), iar ceilalti nu au facut nimic. Mai mult, dl Geoana a avut o declaratie publica in data de 18 noiembrie, prin care a precizat ca v-a vota cu DA la referendum.

2. In legatura cu alegeri:

Sunt absolut convins, ca PNL si PD are de castigat doar daca ne uitam pe tematica alegerilor. Are un bazin electoral cu un grad de educatie mai ridicata, populatie urbana, unde sursele de informare si expunerea la informatii sunt mai diverse si mai ridicate. PSD-ul se confrunta cu trei probleme: au un bazin electoral din mediul rural, cu alta structura de “media consumption”, aceste alegeri nu vin la 4 ani si nu au granzii, ca Iliescu sau Nastase, iar noua garnitura din conducerea PSD este o initiativa endogena (decisa la nivel de partid), a mai pierdut un referendum si nu are brandul necesar pentru a mobiliza. Totodata, PSD nu a dat “pomana electoral”, deoarece nu a avut de unde!

Campaniile clasice (banerre, scrisori) au functionat mai slabut decat la alegerile parlamentare, deoarece bugetele alocate erau mai reduse. Dl Stolojan a fost omniprezent, iar PD aproape ca nu a facut campanie. Nu existau meetinguri cu (,) care ne-am obisnuit. Cateva panouri cu afise care functioneaza bine doar pe calculator, nu outdoor. Parca si GMP-ul si-a pierdut creativitatea, parca toata lumea s-a linistit: stim care vor fi rezultatele.

Numarul de sondaje aparute a fost mult mai redus, oricum, in septembrie-octombrie ni s-a demonstrat, ca acestea sunt influentate politic.

A fost o campanie, din care lipsea efortul, efortul de a manipula, parca era un part-time job. Cu o asemenea abordare nu ne putem mira, ca prezenta la vot va fi una mai redusa. Urmeaza sa vedem cine va fi avantajat de acest fapt. Evident, partidele care au mobilizat mai bine sau au un electorat disciplinat, care actioneaza la comanda.

3. A magyar kerdes (avagy, harom a magyar kerdes):

Roviden es velosen. Tokes Laszlorol akkor hallottam, ha az RMDSZ atvett valamit, es tagadott vagy visszatamadott. Tokes Laszlot nem lattam, Frundaval minden tele volt. Lehet nem vagyok a targetben, de impulzusmentes volt ez a kampany, de nagyon. Amint azt mar megbeszeltuk Csomival regebben, talan strategiai tervezes hianya ez. Strategia szervezese is. Az RMDSZ-nek helyzeti elonye is volt termesztesen, amit ki is hasznalt. Mennyire etikus vagy mennyire eredmenyes, azt majd eldontjuk es majd meglatjuk. Negativ kampany volt, mindig is hittem benne, hogy egy hulyeseg azt mondani, hogy nem lesz. Vonatkoztatunk, es azt akarjuk, hogy a valaszto is vonatkoztasson, igy dontson. Termeszetesen belpolitikai es ontologiai kerdesekrol folytak a pseudovitak, nem Europarol. Holnap eldol, hogy mennyire helyes az a metodologia, amikor azt merjuk fel, egy szemely onmagaban hol all egy infrastrukturaval rendelkezo part ellen.

Az, hogy az utolso heten az RMDSZ retorikajaban is nyitott a tobbi kisebbseg fele, az mashonnan valo szavazatnyeresi celokat mutat. Hogy mi valtotta ezt ki, majd megtudjuk.

4. So, the bets:

PE Elections: 37 %

Referendum: 32,7 %

(it follows the analysis why the differences and who gained something and who lost)

PD: 39 %

PSD: 18%

PNL: 13,2%

UDMR: 5,2 %

Tokes: 0,7 %

Just bets. Nothing else. Comments and some election bonuses, tomorrow in the evening, after the exit polls (not a mistake, a joke).

P.S: Still hesitating, what does it mean a NO vote on the referendum ;)

Zee.

Advertisements

Written by zoller

November 24, 2007 at 5:57 pm

Posted in ...politics...

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: